תוכן עניינים
אתרי החדשות בארץ ובעולם זוכים לטראפיק גבוה ומשמעותי, הם מספקים מידע חדשותי במגוון רחב של נושאים, אך בעידן הניו מדיה, גם העיתונאים ובעלי הבלוגים ואתרי החדשות חייבים להשקיע בקידום אורגני מאחר שנתוני הגלישה משפיעים על הצלחת האתר והביקוש לפרסם בו.
בעידן הביג דאטה של היום יש תחרות בין אתרי החדשות השונים, לכן כלי המדידה והניטור הפכו עבורם לכלי מרכזי להערכת המקצועיות והפופולריות של העיתונאים והכתבים באתר, לתכנון אייטמים חדשותיים ועתידיים, לבדיקת מעורבות של הגולשים, לניתוח התנהגות הגולשים באתר ועוד.
כדאי לדעת כי מודל התשלום לעיתונאים ולכתבים באתרי החדשות השתנה במרוצת השנים. כיום, מקובל בחלק מאתרי החדשות הגדולים והמובילים בארצות הברית ובמדינות נוספות לשלם לעיתונאים על פי הצלחת הסיפורים שלהם באתר. אגב, לאחרונה פורסם דוח מקיף של עיתון הניו יורק טיימס העוסק בעתיד העיתונות בעידן הניו מדיה. הדוח מוכיח כי חל שינוי משמעותי באופן שבו הגולשים צורכים תכנים חדשותיים ואחרים. אם בעבר הגולש ביקר באתר חדשות המועדף עליו, כיום הגולשים מגיעים לאתרי החדשות השונים בגלל חשיפה לתכנים במנועי החיפוש וברשתות החברתיות.
לדברי החוקרים מטעם הניו יורק טיימס עולה כי בעולם המודרני והעכשווי של היום העיתונאים חייבים לקחת חלק פעיל גם בהפצה ובקידום של התכנים שהם עורכים, ובנוסף עליהם לשלוט בכלים מתקדמים מתחום ה-SEO כדי לבצע אופטימיזציה לתכנים שהם מפיצים, להשתמש נכון בכלי התיוג, לייצר תכנים ואייטמים ויראליים ולקדם את התכנים שלהם על מנת לקבל חשיפה גדולה, קליקים רבים ותגובות.
התחרות על קהל הקוראים והקליקבייט
רשת האינטרנט ממשיכה להתפתח ולהשתנות בקצב מהיר, ויש הצפה של מידע ותכנים בכל הערוצים הדיגיטליים. הגולשים רוצים לקרוא מידע חדשותי עדכני ואיכותי, בעיקר תכנים רעננים העוסקים בענייני השעה, לכן החלה תחרות קשה בין אתרי החדשות וכל אתר מנסה לשמור על קהל קוראיו ולהשיג חשיפה גדולה יותר.
מי שסובל בעיקר מהתחרות הקשה סביב תכנים חדשותיים הם אתרי החדשות של העיתונים הוותיקים והמסורתיים. למעשה, כיום החלה תחרות בין אתרי החדשות שמנוהלים ומתופעלים על ידי מערכות העיתונים היומיים לבין הרשתות החברתיות, אתרים של מקומונים, בלוגים העוסקים בתכנים חדשותיים, עיתונאים פרילנסרים העובדים באופן עצמאי, ובמיוחד עליהם להתחרות בפופולריות של אתרי ערוצי החדשות, כלומר אתרים המנוהלים על ידי ערוצי הטלוויזיה ומערכות החדשות שלהם.
כך לדוגמה, אתרי חדשות ישראלים כמו Ynet, Walla, מעריב ואתרים אחרים, מתמודדים עם אתרי החדשות המנוהלים על ידי הערוצים המסחריים בטלוויזיה, ובהם כאן 11, רשת, קשת וערוץ 14. כמו כן, לא ניתן להתעלם מהפופולריות של הרשתות החברתיות כמו פייסבוק בהן הגולשים צורכים תכנים חדשותיים עדכניים. למעשה, כאשר מנתחים מהיכן מגיעים הגולשים לאתר חדשות ניתן להבחין במגמה המעידה על עלייה בכמות הגולשים שמגיעים לכתבה החדשותית לאחר שהם נתקלו בה בפייסבוק, באינסטגרם וכיום גם בטיק טוק.
בעקבות ריבוי מקורות המידע ואתרי החדשות, החלה מלחמה של ממש בתחום זה ובעלי האתרים הבינו כי עליהם להשקיע בקידום אתרים אורגני וממומן כדי לשמור על זרם בלתי פוסק של גולשים המבקרים באתר ועל מנת להגדיל את הקליקבייט ולזכות בהכנסות מפרסום מקוון באתר החדשות.
הפוקוס על תכנים חדשותיים בזמן אמת
אתרי החדשות שונים באופן מהותי מאתרי אינטרנט אחרים, ובמיוחד מאתרי תדמית של עסקים ומאתרי המכירות. באתר חדשות ניתן דגש על התכנים העדכניים ביותר, כלומר כתבות העוסקות בענייני השעה ופרסומים המעדכנים את הגולשים על חדשות בזמן אמת. מעבר לכך, בכל אתרי החדשות יש שלל כתבות עם חיי מדף קצרים, לעומת התכנים הקבועים יחסית שכמעט ואינם משתנים באתרים הרגילים.
אם במהלך קידום אתרים רגיל המומחים ל-SEO משקיעים בעיקר בתוכן ירוק עד (Evergreen Contents) כיוון שהוא מהווה כלי אפקטיבי למשיכת גולשים לאתר ולגידול הטראפיק המגיע אליו, הרי בקידום של אתרי החדשות עיקר הפוקוס הוא בתכנים החדשותיים בזמן אמת. עם זאת, אלו תכנים בעלי חיי מדף קצרים, לפיכך קשה לקדם תכנים אלו בצורה אורגנית ויש לתכנן אסטרטגיה אחרת לקידום אתר חדשות. רוב התכנים החדשותיים לא נשארים רלוונטיים לאחר זמן קצר, והתוכן העוסק בחדשות המתפרצות (חדשות זמן אמת) מפורסם במקביל במספר אתרים, לכן קשה להתבלט בין הפוסטים המתפרסמים מדי יום בערוצים השונים באינטרנט.
מומחה לקידום אתרים הנדרש לקדם אתר חדשות חייב לתכנן אסטרטגיה שונה ממה שהוא רגיל. יש הבדל משמעותי בין קידום אתרים של חברות, עסקים וארגונים לבין קידום אתרים המתמקדים בתכנים חדשותיים. אם בקידום אתר רגיל מתחילים במחקר מילות מפתח ומקדמים במקביל כמה ביטויים, הרי באתר חדשות יש אינספור ביטויים מאחר והחדשות עוסקות במגוון תחומים.
שיקולים עיתונאיים משפיעים על קידום האתר
בעידן הניו מדיה והביג דאטה יש הצפת מידע, וגם במערכות העיתונים ובאתרי החדשות והבלוגים החדשותיים הדיגיטליים ניזונים מנתוני הגלישה, עוקבים אחר המספרים, מודדים את משך הקריאה וזמן השהייה של הגולש באתר, מנתחים את המסע של הגולשים באתר ועוד. בפועל, כלי המדידה אשר משמשים את המומחים לקידום אתרים נמצאים בשימוש נרחב גם על ידי הצוותים המנהלים את אתרי החדשות. כלי המדידה באתרי החדשות משמשים לתכנון אייטמים חדשים ולהערכת היכולת המקצועית של העיתונאים והכתבים.
באתרי חדשות שונים הטמיעו מטריצות מתקדמות טכנולוגית למדידה ולניתוח מידע, ויש אתרים שבהם עובדי מערכת החדשות מקבלים גישה מלאה לדאש בורד אישי בו הם יכולים לבדוק כמה טראפיק נוצר בעקבות כתבה או פוסט שהם העלו באתר, לנתח מהיכן הגיעו הגולשים שקראו את הכתבה, למדוד זמן שהייה ממוצע, לעקוב אחר כמות השיתופים של הכתבה או הפוסט ועוד.
כך לדוגמה, במערכת פורבס החליטו להעניק בונוסים לעיתונאים ולכתבים על בסיס קריטריונים הכוללים מדדים כמו מעורבות הגולשים באתר, מספר הצפיות, זמני שהייה, שיתופים של האייטם, תגובות וכו', לצד מדדים סטנדרטיים כמו כמות הכתבות שכל עיתונאי פרסם באתר, איכות הכתיבה ועוד. הגישה החדשה גורמת לכתבים ולעיתונאים להיות יותר מעורבים בטראפיק המגיע לאייטמים שלהם, לכן הכתבים החלו להעלות את האייטמים שלהם ברשתות החברתיות, לפעול בדרכים שונות כדי לקדם את האייטמים שלהם ולהביא יותר טראפיק לאתר החדשות, והמטרה של הכתבים היא להשיג קהל קוראים קבוע, גדול ומגוון, וככל שקהל הקוראים גדול יותר כך הם יכולים להרוויח יותר כסף.
הכתבים גילו בשנים האחרונות כי אם ברצונם לשרוד בעולם הניו מדיה עליהם לקחת חלק פעיל יותר בהפצת ובקידום האייטמים, כמובן יחד עם מערכת החדשות העומדת מאחוריהם. לכן, הכתבים שרוצים להצליח ולשרוד את התקופה המאתגרת חייבים לעוסק גם בקידום, הפצה, תיוג ואופטימיזציה למנועי החיפוש, ובנוסף עליהם לתכנן אסטרטגיה מקצועית נכונה כדי לקבוע מתי להעלות את האייטמים, כיצד להגיב לגולשים, איך לייצר פוסטים ויראליים שיגבירו את הטראפיק לאתר, להשקיע בפרסונליזציה של האייטמים וכדומה.
בגלל שבכל אתרי החדשות מסתכלים על המדדים ומנתחים אותם באופן שוטף, יש כתבים המתלוננים כי השיקולים העיתונאיים שלהם מושפעים לרעה. למעשה מעבר לשיקולים עיתונאיים נטו הכתבים חייבים להתייחס גם למספרים ועליהם להוכיח את עצמם ולייצר טראפיק משמעותי לכתבות שלהם. חלק מהכתבים טוענים כי מהרגע שבו החלו בשיטות המדידה של האייטמים הם נאלצים לסקר חדשות שיביאו לטראפיק גבוה וכך למעשה הם נמנעים מסיקור חדשות שלדעתם חשובות או מעניינות יותר.
באתרי חדשות מובילים בארץ וברחבי העולם עושים שימוש נרחב במדידת הנתונים ובניתוחים סטטיסטיים, יש מערכות מתקדמות המבוססות על בינה מלאכותית לניתוח הנתונים באתרי החדשות כמו המערכת המוכרת של חברת ChartBeat. כל אתר בוחר את המדיניות שלו לגבי חשיפה הנתונים והסטטיסטיקה בפני הכתבים, ועיתונאים רבים מעדיפים לקבל את נתוני החשיפה מאחר שכך כוחם במערכת יכול להיות משמעותי יותר והם יכולים לדרוש שכר גבוה יותר בגלל הפופולריות של האייטמים שהם מייצרים.
מאפיינים ייחודיים לקידום אורגני של אתר חדשות
כפי שציינו, ישנם הבדלים משמעותיים בין קידום אתר רגיל לבין קידום אתר חדשות. כאשר מגבשים אסטרטגיה לקידום אורגני לאתרי חדשות באינטרנט יש להתייחס לגורמים הבאים:
מספר הביטויים לטרגוט – כאשר אנחנו מקדמים אתר סטנדרטי עלינו לבצע מחקר מילות מפתח ולבחור את הביטויים הרלוונטיים לקידום אתר הלקוח. כאשר עלינו לקדם אתר חדשות אין מקום למחקר מילות מפתח מאחר שיש באתר שלל נושאים בהם האתר עוסק. באתרי החדשות הגדולים יש אייטמים וכתבות העוסקים במגוון נושאים הנמצאים על סדר היום הציבורי בתחומים כמו פוליטיקה, ביטחון, כלכלה, צרכנות, ספורט, רכב, תרבות, פנאי, בריאות ועוד.
בחירת ביטויים המבטיחים טראפיק גבוה – יש לבחור את הביטויים שמביאים טראפיק גבוה לאתר החדשות. מאחר שהאתר עוסק בנושאים מרכזיים הנמצאים על סדר היום הציבורי, בדרך כלל אנחנו נבחר ביטויים טרנדיים עם נפח חיפוש גבוה, לדוגמה איראן, ריבית, מדד המחירים לצרכן, אינפלציה, טראמפ, בחירות בארצות הברית, חוק נתוני אשראי וכו'.
קטלוג הדומיין – האלגוריתם המשוכלל של גוגל יודע לקטלג אוטומטית את דומיין האתר לפי נושאים שונים לכן כאשר מבצעים אופטימיזציה לאתר רגיל משלבים בדומיין מילות מפתח שיסייעו לגוגל לקטלג את האתר לנושא ברלוונטי. באתר חדשות אין אפשרות כזו מאחר והאתר עוסק במגוון רחב של נושאים.
קצב השינויים בתכני האתר – באתר רגיל מעלים מדי פעם תכנים חדשים לעומת אתר חדשות שבו קצב התחדשות התכנים הוא עצום ומהיר מאוד. לכן, יש לבנות בצורה שונה את הקישורים הפנימיים, וחשוב להתייחס לקצב רענון התוכן באתר כדי לקדם אותו בצורה אופטימלית.
עדכון פרשנס של גוגל – ב-2011 גוגל שחררה את עדכון פרשנס (Freshness). העדכון גורם למנוע החיפוש להציג תשובות לשאילתות נפוצות שמקורן באתר החדשות השונים, לכן האייטמים מאתרי החדשות מצליחים להגיע לראש עמוד תוצאות החיפוש, ויש להשתמש נכון במילות המפתח ובביטויי זנב ארוך כדי להגיע לראש הדף. כדי להבין סעיף זה אנחנו ממליצים לכם לבצע חיפוש בגוגל של הביטוי מכבי תל אביב. בדך התוצאות תבחינו כי בראש העמוד יש את ה-Top Stories, ולמעשה האייטמים החדשותיים העוסקים בביטוי מופיעים לפני האתר של מכבי תל אביב.
גוגל ניוז (Google News) – הפיצ'ר של גוגל ניוז מספק לגולשים את החדשות העדכניות והרלוונטיות ביותר עבורם, וזאת על בסיס החיפוש של הגולש. המידע מגיע ממגוון אתרי חדשות ללא התערבות הגולש. אם פיצ'ר ה-Top Stories מספק רק את החדשות האחרונות והעדכניות ביותר הרי גוגל ניוז מציג אייטמים עדכניים וחדשים לצד תוצאות יחסית ישנות, לכן חשוב ללמוד כיצד לעבוד נכון עם הכלים ב-SERP.
SEO טכני – כולם יודעים כי התוכן הוא המלך הבלתי מעורער בגוגל, ובכל קידום אתרים יש להפיץ תכנים איכותיים ובעלי ערך לגולשים. כאשר מקדמים אתר חדשות הפוקוס הוא באופטימיזציה לאתר, בדגש על SEO טכני, מהסיבה הפשוטה שיש שפע תכנים איכותיים באתרי החדשות. לכן אנחנו מתמקדים בשיפור ביצועי האתר, כולל שיפור מהירות טעינת דפי האתר, שימוש חכם בתגיות, היררכיה נכונה, שדרוג חוויית המשתמש באתר, בניית מפת אתר לשיפור האינדוקס, שימוש נכון בסכמות ועוד.
איך אנחנו מקדמים אתרי חדשות בארץ ובעולם?
סוכנות הבוטיק PremiumSEO מתמחה בקידום אתרים בינלאומי. חברתנו מנוסה בקידום אתרי חדשות בארץ וברחבי העולם, ופיתחנו מודל עבודה חדשני וייחודי מסוגו המסייע לנו לקדם באופן מיטבי אתרי חדשות קטנים או גדולים, בכל מנועי החיפוש.
שיטת הקידום שלנו המיועדת לבעלי אתרי חדשות מבוססת בין היתר על הפרקטיקות הבאות:
אפיון הטראפיק האורגני – בשלב הראשון אנחנו מנתחים את הטראפיק שמגיע לאתר החדשות. עלינו להבין מאין מגיעה התנועה לאייטמים המתפרסמים באתר החדשות. חשוב לציין כי המקור לתנועה האורגנית שמגיעה לאתרי החדשות ממנוע החיפוש של גוגל הוא מגוון. בדרך כלל הגולשים ייחשפו לתוכן החדשותי לאחר חיפוש בגוגל, מאחר שהאלגוריתם מספק תוצאות רלוונטיות לשאילתה, ובנוסף חלק משמעותי מהטראפיק המגיע מגוגל מקורו ב-Top Stories ובגוגל ניוז.
המומחים שלנו מאנדקסים ומוסיפים את אתר החדשות לגוגל קונסול בקטגוריה של אתרי חדשות (Google News Publishing Website) כדי להבטיח תוצאות אפס והופעה בקטגוריות של גוגל ניוז ו-Top Stories.
מפת אתר (XML) – בשלב האופטימיזציה לאתר חדשות שעלינו לקדם אנחנו בונים מפת אתר XML כדי לסייע לזחלן של גוגל להבין את מבנה האתר ורכיביו, לרבות הקשרים השונים בין עמודי האתר, וכך גוגל סורק בצורה נכונה וטובה יותר את אתר החדשות. חשוב לזכור כי מדובר באתרים עצומים בגודלם עם עשרות ואפילו מאות אלפי כתבות בקטגוריות שונות, וכך גוגל יציג גם תוצאות ישנות, כלומר כתבות ותיקות המסתתרות אי שם באתר.
מומחים לקידום אתרים מכירים טוב את כלי ה-XML SITEMAPs אך כאשר מקדמים אתר חדשות העבודה שונה ומומלץ שהמפה באתר החדשות תכלול רק כתבות עדכניות מ-48 שעות אחרונות, ובפורמט ה-XML יש לספק לאלגוריתם של גוגל כמה שיותר מידע על הכתבות, למשל תאריך פרסום האייטם החדשותי, כותרת ראשית של המאמר/הכתבה, שפה, כתבה חינמית או בתשלום ועוד. אם עובדים נכון את XML Sitemaps ניתן לקבל חשיפה משמעותית בגוגל ניוז וב-Top Stories, וכך מייצרים טראפיק גדול יותר לאתר.
אגב, אנחנו מייצרים גם מפת וידאו לאתר החדשות שלכם כדי להגביר את החשיפה לסרטונים המועלים באתר החדשות, הן בתוצאות האורגניות הרגילות, כולל גוגל וידאו, והן בגוגל ניוז ובטופ סטוריז.
היררכיה פשוטה להבנה – יש להקפיד על היררכיה פשוטה וקלה להבנה על ידי הגולשים. אם ההיררכיה ברורה גם גוגל יבין טוב יותר את האתר ויעניק לו דירוג גבוה. לכן, כאשר מעלים אייטמים חדשים לאתר חשוב לפזר את התכנים החדשים לפי קטגוריות ותת קטגוריות רלוונטיות לנושא הכתבה. אפשר להשתמש גם בפירורי לחם (Bread Crumbs) כדי להנגיש טוב יותר את המבנה ההיררכי לזחלן של גוגל.
תכנים איכותיים, ארוכים ועשירים – הצלחת קידום אורגני לאתרי חדשות תלויה באיכות התוכן המופיע באתר. התוכן הוא אחד הפרמטרים המרכזיים בתחום ה-SEO ובאתרי החדשות התכנים חייבים להיות באיכות גבוהה, ויש לספק לגולשים מידע נכון ואותנטי, לכן חייבים לבצע בדיקות ולאמת נתונים המופיעים בתכני האתר.
בדרך כלל חיי המדף של התכנים באתרי החדשות הם קצרים מאוד, לכן כאשר הנושא יורד מסדר היום הציבורי הכתבה לא תשיג טראפיק. המטרה שלנו היא להשיג תוכן ירוק עד (Evergreen Content) המשיג טראפיק גבוה באופן קבוע, גם את התוכן מעט מיושן ופחות רלוונטי לענייני היום. אפשר לשדרג את התוכן הירוק באמצעות עיבוי והוספת מידע עדכני, שינוי נתונים בגוף המאמר, הוספת אלמנט ויזואלי כמו סרטון, תמונה או גרף.
כאמור, התוכן באתר החדשות חייב להיות עשיר, איכותי ומעמיק וחשוב לבצע אופטימיזציית תוכן באופן שוטף. יש להשתמש נכון בכותרות בגוף הכתבה, לשלב מילות מפתח באופן טבעי וללא הגזמה, להקפיד על תחביר נכון ותקני, לעצב את המסמך, להציג מידע ברשימות, לכתוב משפטים קצרים ולהקפיד על חלוקה לפסקאות קצרות כדי להקל על הקריאה ולקבל דירוג גבוה יותר מגוגל, ויש לוודא כי התוכן אינו מועתק או משוכפל.
אופטימיזציה און פייג – חשוב לבצע אופטימיזציה מקיפה ויסודית לפני התחלת קידום האתר במנועי החיפוש. יש לשפר את מהירות טעינת העמודים, לשדרג את חוויית המשתמש, לעבוד על הכותרות ולהתאים אותן למאפייני הגולשים, כדאי לשלב מילות מפתח בכותרות. בנוסף לזאת חשוב לעבוד עם כתובות URL קצרות וידידותיות למשתמשים, להוסיף תגיות מטא טייטל ודסקרישפן כאשר הכלל המנחה הוא טייטל עד 60 תווים ודסקריפשן עד 156 תווים, להוסיף תגיות ALT לתמונות, להתאים את האתר למובייל (אתר רספונסיבי) וכיוצא בזה.
סמכות הכתב – באחד מהעדכונים האחרונים של גוגל הוסיפו כלים למדידת סמכות ואיכות התוכן באתרים על פי הסמכות של הכתב. באתרי חדשות יש להדגיש את הסמכות של העיתונאים והכתבים כדי לקבל דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש. אנחנו ממליצים לפתוח פרופיל לכל כתב באתר החדשות ולהוסיף בו מידע עדכני על העיתונאי, קישור לבלוג ולפרופיל שלו ברשתות החברתיות, לעדכן פרטי התקשרות וניתן להציג ארכיון כתבות שלו.
קידום האתר בערוצים דיגיטליים נוספים – כדי להשיג טראפיק גבוה לאתרי החדשות אנחנו ממליצים לבעלי האתר ולכתבים להיות יותר סוציאליים, כלומר לפתוח פרופיל ברשתות החברתיות ולהעלות בו כתבות ותכנים המקשרים לאתר עצמו, וחשוב ליצור מעורבות גבוהה של הגולשים. גוגל מודד נתונים אלה ומעניק דירוג לאתר החדשות המבוסס בין השאר על מדדי שיתופים, הקלקות, תגובות, זמן קריאה, ציוצים ועוד.
כאשר העיתונאים זוכים לחשיפה במגוון ערוצים ופלטפורמות בעולם הדיגיטל הם נהנים מטראפיק גבוה יותר לכתבות שהם מפרסמים באתר החדשות. לכן הכתבים חייבים להיות מעורבים בתהליך הקידום ולהבין מושגים מרכזיים בעולמות ה-SEO.
קישורים פנימיים – הקישורים הפנימיים מהווים חלק חשוב בקידום אורגני של אתר חדשות. אנחנו ממליצים ליצור קישורים פנימיים המספקים מידע משלים ובעל ערך לגולש, לכן אלו קישורים לוגיים, וכדאי להוציא אותם מביטוי זנב ארוך ולא ממילה אחת.